Szukaj |
>NASZE STRONY |
MAIN |
|
|
GRY FABULARNE |
|
|
GRY cRPG |
|
|
FANTASTYKA |
|
|
PROJEKTY |
|
|
|
|
Statystyki |
userzy w serwisie: gości w serwisie: 0 |
|
|
|
|
Chronologia wydarzeń na Krynnie.
Z ksiąg Astinusa
Iconochronoc - Rzeka Czasu
Chronologia wydarzeń na Krynnie.
Kontynent Ansalon
Wiek Narodzin Gwiazd
(Wiek bogów)
Najwyższy bóg kreśli pośród chaosu plany nowego poczatku i zapisuje je w księdze zwanej Tobril.
Przybycie bogów. Na wezwanie najwyższego boga przybywają z pustki inni bogowie, a pierwsza wyłania się para najpotężniejszych - Palladine, bóg jasnosci i Takhisis, bogini ciemnosci.
Stworzenie Krynu. Reorx uderza swym młotem w chaos i z iskier powstają gwiazdy. Reorx tworzy blob Krynu, rozdzielając niebiosa od ziemmi i lądy od mórz. Pozostali bogowie obdarzają Krynn roślinnością, zwierzętami, pogodą i porami roku.
Stworzenie smoków. Takhisis, Paladine oi Reorx tworzą z żywiiołów ziemi pięciu władców swiata - pierwsze smoki. Ulegają one jednak wypływom Królowej Ciemności i stają się złe.
Stworzenie dobrych smoków. Paladine i Reorx tworzą z szlachetnych metli pięć nastepnych smoków, w które Mishakal tchneła życie. Tak powstaja dobre smoki.
Wojna wszystkich smoków. Knowania Królowej Ciemności prowadzą do wojny bogów, smoków i wszystkich istot swiatła i ciemności. Grozi powrót chaosu. Bogowie godzą się i wycofuja się do świata mmroku i neutralnej szarości.
Wojna wszystkich bogów. Wybucha kolejny konflikt bogów, tym razem o duchy gwiazd. Bogowie dobra pragną się nimi zaopiekować, bogowie zła zawładnąć nimi, a neutralni bogowie chcą tylko je uwolnić.
Stworzenie równowagi. Najwyższy bóg tworzy kosmiczną szalę równowagi. Każda rodzina bogów może dać jeden dar duchom gwiazd, a potem ma zostawić je w spokoju. Bogowie jasności dają im materialne ciała, bogowie ciemnosci przeklinają je słabością i śmiertelnością, abogowie neutralności obdarzają je wolną wolą.
Czas Narodzin. Powstają dzieci ziemi - ogry z kamienia, elfowie z drewna i ludzie z gliny. Zimne piękne i puste ogry zamieszkują góry, stopniowo oddając się pod władze bogów zła. Ich wygład zewnętrzny ostatecznie zacznie się odzwierciedlać ohydę ich wnętrza. Elfowie - wysocy, dumni, wdzięczni i samotni nniczym drzewa, zamieszkali w lasach, zawsze czcząc bogów dobra. Ostatni i najpospolitsi byli ludzie, nieprzewidywalni równie zdolni do zła, jak i dobra. Zepchnięci na dziekie równiny, sami stali się dzicy i prymitywni.
Wiek Snów: 9000 - 5000
(Wiek podstaw)
8500 - 5000 PC (Pre - Cataclius - przed kataklizmem)
Narodziny cywilizacji. Powstanie państwa ogrów.
8700 PC
Narodziny krasnoludów. Reorx tworzy swoją umiłowana rasę - kowali, którzy staną się przodkami krasnoludów.
6000 - 5000 PC
Ludzie wyzwalają się z niewoli ogrów. Upadek ogrów.
5000 - 3000 PC
Powstanie królestwa elfów.
Wiek Jasności: 4000 - 2000
(Wiek Elfów)
4000 PC
Powstanie dynasti Silvanosa. Pierwszy Sinthal - Elish, rada elfów, jednoczy wszystkie elfy pod władzą Silvanosa.
3500 - 3350 PC
Pierwsza smocza wojna. Bogowie magi tworza Graystone, nasycają go swym duchem i umieszczajaą na jednym z księżyców.
3350 PC
Powstanie Silvanesti. Elfowie budują swe królestwo na wzór starożytnej i zaginionej cywilizacji ogrów.
3100 PC
Uwolnienie Graystone. Na skutek podstępu złych bogów Graystone wymyka se spod kontroli. Magia wkracza na Krynn. Szalejąca swobodnie dzika magia powoduje przemiany istot - powstaja elfowie morscy, kenderzy, minotaury, gnomy, gryfy, harpie i inne diwaczne stwory.
3100 - 2900 PC
Powstanie Kal - Thax, pierwszego królestwa krasnoludów.
2692 - 2645 PC
Druga smocza wojna.
2645 - 2550 PC
Stworzenie praw magii. Dzika magia rozpętana podczas wojny ze smokami groziła zniszczeniem świata. Wybudowano więc w odległych rejonach pięć bastionów magii, w których mogli schronić się wszyscy czarodzieje. Powstają Wieże Wielkiej Magii.
2600 PC
Powstane cesarstwa Ergoth, pierwszego mocarstwa ludzi.
2150 - 2000 PC
Założenie Thorbardinu, wielkiego królestwa krasnoludów.
2192 - 2140 PC
Wybuch wojen bratobójczych. Sithel, syn Silvanosa, przypadkowo ginie z rąk ludzkich. Wybucha wojna z ludźmi. Jest to początek bratobójczych wojen, w których półelfowie zmuszeni są opowiedzieć się po którejś ze stron, często walcząc z własnymi braćmi.
2073 PC
Podpisanie paktu mieczowego. Rozejm ten podpisały oba narody elfów, krasnoludy i ludzie z cesartstwa Ergoth.
2072 PC
Wykucie młota Kharasa.
2050 - 2030 PC
Wielki marsz. Kith - Kanan, syn Sithela, nie mogąc zgodzić się z własnymbratem, z którym toczy wojnę, postanawia wyprowadzić część elfów na zachód. Powstaje naród Qualinesti.
2000 - 1900 PC
Wybudowanie twierdzy Pax Tharkas. Jest to wspólny wysiłek ludzi, elfów i krasnoludów, trwały pomnik pokoju.
1900 - 1750 PC
Bunty na wschodzie. Panowanie okrutnych cesarzy w Ergoth jest przyczyna powtarzających się powstań.
1801 PC
Wielkie powstanie w Vingaard. Vinnas Solamnus, dowódzca straży cesarskiej Ergoth, zostaje wysłany na czele wojsk, by zgnieść kolejny bunt.
1799 - 1791 PC
Rebelia róży i upadek Ergoth. Po zbadaniu przyczyn powstania, Solamnus uznaje zasadność buntu przeciwko uciskowi władzy cesarza i wraz z większością swych wojsk przyłancza się do rebelii.
1791 PC
Wojna lodowych łez. Vinas Solamnus oblega stolicę Ergoth, Daltighot. Cesarz wreszczcie zgadza się zawrzeć pokój, dając pólnocnym prowincjom niepodległość.
1775 PC
Założenie zakonu rycerzy solamnijskich. Vinas Solamnus tworzy bractwo rycerzy broniących dobra i prawa na świecie. Patronami trzech poszczególnych zakonów: rózy, miecza i korony, są trzej bogowie dobra - Paladine, Kiri - Jolith i Habbakuk.
1750 - 1300 PC
Narodzinny narodów. Powstaje Sancrist, Solamnia i Istar, Ergoth chyli się ku upadkowi.
1060 - 1018 PC
Trzecia smocza wojna.
1020 - 1018 PC
Huma - pogromca smoków. Młody rycerz solamnijski, Huma, zakochał się w srebnej smoczycy. Natchnieni przez Paladine, razem wykuli pierwszą smoczą lanncę i ruszyli do boju, w którym oboje ponieśli śmierć Takhisis wycofała się ze świata i zabrała ze sobą wszystkie smoki.
Wiek Potęgi: 1000-0
(Wiek Fałszywego Boga)
1100 - 800 PC
Rozkwit i dominacja Istar.
910 - 460 PC
Wojny z ogrami i barbarzyńskimi plemionami ludzi. Elfowie i krasnoludowie podpisują pakt mieczowy w Istar, gwarantujący wsparcie w walce z najedżcami. Solamnia po raz drugi podpisuje pakt mieczowy praktycznie podporządkowując się Istar.
280 PC
Istar-centrum cywilizacji. Istar ogłasza się moralnym autorytetem świata . Powstaje urząd króla-kapłana.
260 - 212 PC
Budowa świątyni króla-kapłana. Świątynia zostaje wzniesiona aby głosić chwałę Istar.
118 PC
Ogłoszenie manifestu cnót. Król-kapłan układa surową listę przewinień, za które grozi śmierć na arenie gladiatorskiej.
80 - 20 PC
Dominacja klasy kapłańskiej w Istar. Następują rządy teokratyczne. Bogowie przestają udzielać łaski swym kapłanom.
19 PC
Oblężenie wież wielkiej magii. Rozpoczyna się prześladowanie czrodziejów.Istar wypowiada wojnę magom. Nazwana póżniej przegraną bitwą walka kończy się spaleniem dwóch wież i rzuceniem klątwy na trzecią. Król-kapłan przejmuje dla siebie wieże w Istar.Magom pozostaje wieża w Wayreth.
6 PC
Edykt okontroli myśli. Do listy wykroczeń zaczęto zaliczać nipraworządne myśli. Magowie na usługach kapłanów czytają w myślach. Nastąpiły czsy terroru.
0 Kataklizm
Król-kapłan w swej pysze sięga po boską władzę. Zagniewani bogowie zrzucają na Istar ognistą górę. Przeklęte Istar znika pod pawierzchnią morza. Bogowie zabieraja z Krunnu prawdziwych, wiernych im kapłanów.
Wiek Ciemności: 1-???
(Wiek Smoków)
1-300 AC (Alt-Cataclius - Po katakliżmie)
Lata mroku. Katakilzm dokonał straszliwych zmian w wyglądzie Krynnu. Zmianie ulega ukształtowanie terenu i klimat. Lud zniszczonych państw staje się barbarzyński. Szaleją wojny, głód i zarazy. Prześladowani rycerze solamnijscy zmuszeni są ukrywać się.
39 AC
Wojny Krasnoludów. Ludzie i krasnoludowie podgórscy z Xak-Tsaroth proszą o schronienie w Thorbardinie, królestwie krasnoludów górskich. Zostają jednak brutalnie przepędzeni co daje początek wielkiej ninawiści krasnoludów z gór i ze wzgórz.
141 AC
Otworzenie bramy otchłani na Krynn. Takhisis odnajduje kamień fundamentów z przeklętej świątyni w Istar i zanosi go do swojej siedziby w Nerace, gdzie wyrasta mroczna wersja świątyni w istar, poswiecona Takhisis.
142-152 AC
Przebudzenie smoków.
157 AC
Berem znajduje zielony klejnot. Zielony klejnot stanowi część kamienia fundamentów świątyni i jest niezbędny do otwarcia bram otchłani. Klejnot wrasta w pierś Berema a duch zabitej przez nigo siostry zamieszkuje w nim
210 AC
Takhisis zastaje bramę zatrzaśniętą. Królowa odkrywa, że przyczyna zamknięcia bramy jest Berem i rozpoczyna poszukiwania.
287 AC
Kradzież jaj dobrych smoków.
296 AC
Przysięga. Używając jaj dobrych smoków jako zakładników wymusza na dobrych smokach przysięgę nieingeręcji w kolejną wojnę.
332-340 AC
Mianowanie smoczych władców. Na polecenie swej królowej, złe smoki weszły w porozumienie ze złymi ludzmi i ogrami, tworząc w ten sposób smocze armie.
342 AC
Stworzenie smokowców. Takhisis uczy swych kapłanów jak z jednego jaja smoka stworzyć dziesiatki smokopodobnych kreatur.
348 AC
Początek wojny lancy.
349 AC
Upadek Silvanesti.
350 AC
Umocnienie zła. Cały wschodni Ansalon znajduje się pod panowaniem Takhisis.
351 AC
Uderzenie na zachód. Wraz z nadejsciem wiosny rozpoczyna się atak na wschodnie obrzeża Solamni. Rycerze, bedąc w rozsypce nie są w stanie powstrzymać natarcia. Dopiero jesienią front się zatrzymuje. Solamnia jest oblegana, Qualinesti uciekają ze swojej ojczyzny w ślad za swymi kuzynami z Slivanesti. Zajęcie Równin Pyłu i miasta Tarsis odcina drogę odwrotu krasnoludom.Do końca roku niemal cały Ansalon znajduję się w cieniu smoczych skrzydeł.
352 AC
Rada białego kamienia. Przedstawiciele ocalałych ras zbieraja się na Sancrist i niechętnie zawierają przymierze. Wraz z nadejściem wiosny w obrońców wstępuje nowa nadzieja - przybycie dobrych smoków pozwala w pełni wykorzystać smocze lance. Latem armie Białego Kamienia rozpoczynają szturm na Solamnię i większość zagrabionych terytoriów. Ostateczna bitwa w dolinie Neraki kończy się zniszczenien świątyni Takhisis, a wraz z nią bramy królowej ciemności. W szeregach sił zła wybuchają walki.Wojna lancy dobiega kresu.
353 AC
Koniec wojny lancy. Resztki smoczych armii wycofują się na wschódWojnę kończy tymczasowy rozejm. Smocze armie nadal okupują część południowego i wschodniego Ansalonu.
356 AC
Władca przeszłości i terazniejszości. Raistlin Majere i jego brat, Caramon, za pomącą urządzenia do podróży w czasie, wybierają się w przeszłość, by zmienić los Istar i rzucić wyzwanie samej Królowej Ciemności. Raistlin wędruje przez czas i otchłań, mając nadzieje, że pokona Królową smoków.
357 AC
Wojna Błekitnej Pani. Jedna z najpotężniejszych władczyń smoków Kitiara zawiera pakt z upiorem rycerza solamnijskiego, Sotha i na czele smoczych armi rusza na Solamnię. Oblega i pali Palanthas, lecz lord Soth dokonawszy zemsty, wycofuję się. Pozbawiona wsparcia Błekithna Pani ponosi klęskę i ginie. Podczas obrony Palanthas ponosi śmierć znaczna część rycerzy solamnijskich. Oddaje swe życie również Raistlin Majere, który poświęca się , by zamknąć wrota wiodące do piekieł - otchłani i uniemożliwić Takhisis powrót na Krynn. Równowaga miedzy złem a dobrem zostaje przywrócona
Corwin. |
komentarz[15] | |
|
|
|
|
|
Komentarze do "Chronologia wydarzeń na Krynnie" |
|
|
|
|
|
|
|