..:: ELIXIR | Gry Fabularne(RPG) | Gry Komputerowe(cRPG) | Fantastyka | Forum | Twoje Menu Ustawienia
   » MENU

   » OGÓLNE

   » KOMNATA BG

   » KOMNATA MG

   » POLECANE

   Szukaj
>NASZE STRONY
 MAIN
:: Strona Główna
:: Forum
:: Chat
:: Blogi

 GRY FABULARNE
:: Almanach RPG
:: Neuroshima
:: Hard HEX
:: Monastyr
:: Warhammer
:: Wampir
:: D&D
:: Cyberpunk2020
:: Earthdawn
:: Starwars
:: Arkona

 GRY cRPG
:: NWN
:: Baldurs Gate
:: Torment
:: Morrowind
:: Diablo

 FANTASTYKA
:: Literatura
:: Tolkien
:: Manga & Anime
:: Galeria

 PROJEKTY
:: Elcards
:: Chicago

   Statystyki
userzy w serwisie:
gości w serwisie: 0
Encyklopedia

[ A |  B |  C |  D |  E |  F |  G |  H |  I |  J |  K |  L |  Ł |  M |  N |  O |  P |  Q |  R |  S |  T |  U |  V |  W |  X |  Y |  Z ]

Rapier
Broń biała o długiej, prostej i obosiecznej klindze, dłuższa od szabli. Jego początki sięgają wczesnego Renesansu, kiedy to zrodziła się potrzeba zaistnienia broni noszonej na co dzień przez mieszczan. Był najpopularniejszą bronią Europy Zachodniej od XVI do XVII wieku. Natomiast w Polsce był używany głównie przez wojska z zaciągu cudzoziemskiego (arkebuzerów, rajtarów i dragonów).

Jest dość ciężką bronią (waga porównywalna do późnych mieczy jednoręcznych). Aby się nim dobrze posługiwać należy odznaczać się sporą sprawnością fizyczną.

Rapier składa się z dwóch części - głowni i oprawy. Głownia rapiera to prosta i zaostrzona część broni służąca do zadawania i parowania ciosów. Wykonana jest z jednego fragmentu litego metalu. Jej wymiary mieszczą się w zakresie: dł. od 90 do 130 cm, szerokość u nasady od 4 do 1,5 cm.
Przekrój głowni bywa romboidalny, soczewkowy, lub rzadziej płaski. Dość rzadko występuje żebro, służące usztywnieniu głowni.

W skład oprawy wchodzi:
Rękojeść - tu najczęściej drewniana, zwężająca się ku końcom. Czasem pokryta plecionką drucianą, częściej karbowana, emaliowana lub obciągnięta skórą.
Głowica - przykręcona do trzpienia (przez odkręcenie głowicy można rapier rozłożyć). Służy przede wszystkim wyważeniu broni. Często zakończona jest niewielkim bolcem, mającym zwiększyć obrażenia przy ciosie głowicą.
Jelec - pręt prostopadły do głowni i rękojeści, czasem ograniczony do jednego, dolnego ramienia.
Kabłąk - chroni dłoń trzymającą rękojeść. Czasem nie występuje w rapierach.
Ośla podkowa (pas d'ane) - dwa wygięte pręty, obejmujące podkrzyże. Chroni przełożone przez jelce palce lub palec.
Podkrzyże (ricasso) - tępa i nie profilowana część głowni, na której spoczywa palec wskazujący.
Obłęki - części łączące ze sobą oślą podkowę, jelce i kabłąk.
dodał: Laurefin




© 2000-2007 Elixir. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Designed by Corwin Visual
Engine by Khazis Khull based on jPortal
Polecamy: przeglądarke Firefox. wlepa.pl


   Sonda
   W którą edycję Dungeons and Dragons grasz?
3.0
3.5
Musisz być zalogowany aby móc głosować.

   Top 10
   R. A. Salvato...
   Forgotten Rea...
   Szpony Larenil
   Leśna Zbroja
   Kamień z Nieba
   Troy Denning ...
   Mistyczny Woj...
   Aramil, cz. I...
   Download
   Na początek

   ShoutBox
Strona wygenerowana w 0.019035 sek. pg: